
„A műsor sztárja”! Így harangozta be a Volvo Construction Equipment facebook oldalon párnappal ezelőtt, az AI-kompatibilis LX03 Zeux kerekes rakodó koncepciómodelljét a Volvo. Az LX03 Zeux modellt a brüsszeli #MTF23 (Mobility Transformation Forum) rendezvényen mutatták be, ahol az iparág vezetői és a politikai döntéshozók találkoztak, hogy megvitassák a szén-dioxid-kibocsátásmentes jövő elérését szolgáló intézkedéseket és mobilitási megoldásokat.
A munkagép, amely egy Lego Technic modell alapján született
A ZEUX nem újdonság, már több prototípusa is létezik. Története 2016-ra nyúlik vissza, ekkor kezdődött a Volvo, a LEGO Technic és egy hihetetlen gyermekcsoport együttműködéseként, akik megosztották elképzeléseiket egy autonóm kerekes rakodó koncepciójáról. Az eredmény a látványos funkciókkal teli ZEUX lett, amely egy új LEGO® Technic építőkészlet formájában látott napvilágot.
A Volvo, a Lego modell megszületése után, úgy döntött megépíti – teljesértékű munkagépként – a megálmodott típust, a LEGO® Technic modellből valódi gépet készítenek! A fejlesztőcsapatok hozzáláttak a koncepció életre keltéséhez. Évek kemény munkája után, megszületett az LX03.
„A két cég rendkívül sikeres együttműködésnek örvendett az évek során, melynek során számos LEGO Technic modellen dolgoztunk együtt” – mondja Niels Henrik Horsted, a LEGO Group LEGO Technic termékért felelős vezetője. „De ez volt az első alkalom, hogy valódi gépet készítünk egy modell alapján, és nem fordítva – és ez az, ami ezt a projektet igazán egyedivé teszi.” Még ennél is figyelemreméltóbb – az eredeti dizájnelemek nagy részét egy csapat gyerek álmodta meg.
A Volvo LX03 Zeux születése
A Volvo CE és a LEGO® Technic mérnökei és tervezői által kidolgozott ZEUX koncepció által ihletett Volvo LX03 az első valós példája egy öntanuló kerekes rakodónak, amelynek agya döntéseket hoz, feladatokat hajt végre és kommunikál az emberekkel. Bár kereskedelmi forgalomban nem kapható, a mérnökök arra számítanak, hogy az LX03 értékes ismeretei beépülnek majd a mai és a holnapi alkalmazásokba.
Az LX03 prototípust a Volvo CE Eskilstuna (Svédország) és Konz (Németország) telephelyeinek elkötelezett mérnökei, programozói és műhelytechnikusai építették meg a svédországi göteborgi tervezőcsapattal együttműködve. Ez egy 5 tonnás kerekes rakodó, amelyet moduláris koncepcióként fejlesztettek ki. A hajtásláncát is megosztja az L25 Electric-tel, így ez egy nulla kibocsátású, alacsony zajszintű gép, amelynek üzemideje az alkalmazástól függően akár nyolc óra is lehet.

Úgy tervezték, hogy okos és biztonságos munkagép legyen, olyan aggyal, amely képes alkalmazkodni a különböző forgatókönyvekhez, helyzetekhez, valós időben hoz döntéseket, és ami a legfontosabb, hogy együttműködjön az emberekkel. Az ügyfelek beprogramozhatják nehéz, ismétlődő vagy veszélyes feladatok elvégzésére, csökkentve ezzel az embert a helyszínen.
Az LX03 feltűnő ollóváza egyedülálló tulajdonság, amely nagyobb mozgásszabadságot és hatékonyságot tesz lehetővé a gép számára. Egyedülálló kanálszekvenciát is kínál, amelynél a kanál megtölthető a gép hátsó részének vagy ellensúlyának egyszerű leengedésével, így nincs szükség az elülső rakodóegység munkájára, és jobb stabilitást biztosít a rakodási folyamat során. Amikor a rakomány ürítéséről van szó, az ellensúly – amely egyben akkumulátorcsomagként is működik – felemelhető a talajról, így a kanál sokkal messzebbre nyúlhat a teherfogadó felett, mint egy hagyományos gépnél. Ez a mozgásminta javítja az energiahatékonyságot, mivel nem csak lehetővé teszi a gép számára, hogy saját súlyát használja fel nagyobb emelőerő létrehozására, hanem lehetővé teszi a kanál nagyobb kitöltését is, ezáltal csökkentve a rakodási ciklust.

#MTF23 fórum
2023. május 17. – A Volvo Group fokozott párbeszédre szólította fel a politikai döntéshozók és az iparág között a mobilitás jövőjéről a május 23-i brüsszeli #MTF23 eseményen, amelyet élőben közvetítettek a LinkedInen. Az esemény bemutatta a Volvo Group folyamatos befektetéseit a fosszilis meghajtású technológiákba, szolgáltatásokba és üzleti megoldásokba, és rávilágít arra, hogy Európa-szerte szükséges az infrastruktúra és a töltési képességek beruházása.
A beszélgetések mellett a Volvo akkumulátoros elektromos, hidrogénüzemű és mesterséges intelligencia technológiái is bemutatásra kerültek, kiemelve a Volvo Group iparágvezető képességét arra, hogy a nettó zéró károsanyag-kibocsátású jövőt biztosítsa több közlekedési ágazatban. Martin Lundstedt, a Volvo Group elnök-vezérigazgatója úgy véli, hogy a zöld és digitális átalakuláshoz fokozottabb ágazatközi együttműködésre van szükség az energiaszolgáltatók, a logisztikai cégek, a járműgyártók és a döntéshozók között uniós és nemzeti szinten egyaránt.
A Volvo LX03 csatlakozik az autonóm és félautonóm gépek egyre növekvő portfóliójához, amelyek a jövő munkahelyeinek alappillérei lesznek. Lars Stenqvist, a Volvo Group technológiai vezérigazgató-helyettese azt mondja: „A közlekedési és infrastruktúra vezetőiként létfontosságú szerepet kell játszanunk az éghajlatváltozás elleni fellépésben és a kibocsátási célok eléréséhez szükséges innovációs ütem felgyorsításában. Hiszünk abban, hogy motivált és kreatív partnerekkel dolgozunk együtt, akik hozzánk hasonlóan arra összpontosítanak, hogy az innovációt valóra tegyék, és túllépjenek a szavakon.”
AI (artificial intelligence) – Mesterséges Inteligencia
Mesterséges intelligenciának (MI vagy AI – az angol -ból) egy gép, program vagy mesterségesen létrehozott tudat által megnyilvánuló intelligenciát nevezzük. A fogalmat legtöbbször a számítógépekkel társítjuk. Bár a mesterséges intelligencia a tudományos-fantasztikus irodalom terméke, jelenleg a számítógép-tudomány jelentős ágát képviseli, amely intelligens viselkedéssel, gépi tanulással, és a gépek adaptációjával foglalkozik. Így például szabályozással, tervezéssel és ütemezéssel, diagnosztikai és fogyasztói kérdésekre adott válaszadás képességével, kézírás-, beszéd- és arcfelismeréssel. Egy olyan tudományággá vált, amely a valós problémákra próbál válaszokat adni. A mesterségesintelligencia-rendszereket napjainkban elterjedten használják a gazdaság- és orvostudományban, a tervezésben, a katonaságnál, sok elterjedt számítógépes programban és videójátékban, de az online szövegírásban is. (wikipédia)