
A JCB 100 millió angol fontot fektetett szuperhatékony hidrogénmotorok gyártásába. A projekt teljes gőzzel halad előre, sőt a gyártás napjainkban jelentős mérföldkőhöz érkezett. Egy 100 fős mérnökcsapat több mint egy éve dolgozik az izgalmas fejlesztésen, és a folyamat részeként mostanra lekerült a gyártósorról az 50. JCB hidrogénégésű motor.
A JCB elkötelezettsége a károsanyag-kibocsátás csökkentésére csaknem 25 éves múltra tekint vissza, és a legújabb dízelmotorok, amelyeket úgy terveztek, hogy megfeleljenek a Stage V motorokkal szemben támasztott követelményeknek, már 1999 óta 97%-kal csökkentették az NOx-kibocsátást és 98%-kal a részecske-kibocsátást. Ezenkívül a JCB üzemanyag-fogyasztás csökkentésére irányuló törekvése azt jelenti, hogy a mai JCB gépek átlagosan 50%-kal kevesebb üzemanyagot használnak fel, mint az egy évtizede gyártottak.

„A JCB mérnöki csapata fantasztikus munkát végzett egy vadonatúj hidrogénmotor kifejlesztésében” – mondta Lord Bamford, a JCB elnöke. „Visszatértek az első alapelvekhez, hogy teljesen újra tervezzék az égési folyamatot, azért, hogy a motorok megfeleljenek a hidrogénnel történő működtetéshez. Ezzel két fontos dolgot értek el: megszerezték a JCB helyét a történelemben, mint az első építőipari berendezéseket gyártó cég, amely teljesen hidrogénüzemű, belsőégésű motort fejlesztett ki, és most a sorról legördülő 50. motorral egy mérföldkövet állítottak a cég életében.”
A JCB emellett élen járt az elektromos technológia fejlesztésében, hogy megfeleljen az ügyfelek nulla szén-dioxid-kibocsátású termékek iránti igényeinek. A kisebb munkagépekhez tökéletes az elektromos meghajtás, amiket akkumulátorról táplálnak. Ezek többnyire kevesebb órát képesek dolgozni egyhuzamban. Ezzel szemben a nagyobb gépek energiaigénye magasabb, ami nagyobb akkumulátorokat eredményezne, amelyek töltése hosszabb ideig tart, így kevésbé alkalmasak olyan gépekhez, amelyek napi több műszakban dolgoznak, és nincs elegendő állásidő az újratöltéshez. Ennek eredményeként a JCB az elektromos gépek fejlesztését kompakt kínálatára összpontosította.

Hidrogénfejlesztésének részeként a JCB az üzemanyagcellákban való felhasználását is megvizsgálta, és 2020 júliusában bemutatta az építőipar első hidrogénüzemű kotróját – egy 20 tonnás 220X-et.
„A hidrogén egyedülálló égési tulajdonságai lehetővé teszik, hogy a hidrogénmotor ugyanazt a teljesítményt, nyomatékot és hatásfokot adja le, mint a mai JCB gépeket, de szén-dioxid-mentes módon” – mondta Bamford. „A hidrogénégésű motorok más jelentős előnyöket is kínálnak. A dízelmotor-technológiát és alkatrészeket kihasználva nem igényelnek ritkaföldfém elemeket, és kritikus szempontból az égéstechnika már jól bevált az építőiparban és a mezőgazdasági berendezésekben. Ez egy költséghatékony, robusztus, megbízható és nem csak az építőiparban és a mezőgazdaságban, hanem az egész világon jól ismert technológia.”
A JCB hidrogénmotorjai már a kotró-rakodók prototípusait és a Loadall teleszkópos rakodókat hajtják, és a cég nemrégiben bemutatta saját tervezésű és gyártású mobil tankoló tartályát, amely az üzemanyagot a gépekhez szállítja.
Forrás: ivtinternational.com